Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
ازدواج اجباری هیچ جایگاهی در قوانین اسلامی و مدنی ندارد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

ازدواج اجباری هیچ جایگاهی در قوانین اسلامی و مدنی ندارد

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان این که ” فرزندان در انتخاب شریک زندگی خود آزاد هستند” نسبت به عواقب وپیامدهای ناگوار ازدواج های اجباری هشدار دادند و چنین وصلت هایی را ناپایدار و ناجایز دانستند.photo_۲۰۱۹-۱۱-۰۸_۱۳-۵۴-۵۱

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از مراسم نماز جمعه ( 17 آبان 98) شهرستان آزادشهر ضمن ناجایز خواندن اجبار فرزندان به ازدواج تصریح کردند: ازدواج های اجباری دائمی و پایدار نیستند و خیلی زود منجر به درگیری، اختلاف و طلاق می شوند، دختران و پسران در انتخاب شریک زندگی خود آزاد هستند؛ رضایت فرزندان در امر ازدواج بسیار مهم است و ازدواج باید با مشورت و میل آنان صورت گیرد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به رسومات و آیین های غیر اسلامی برخی مردم در خصوص ازدواج های اجباری اظهار داشتند: در گذشته مرسوم بود که اگر قتل و کشتاری بین دو طایفه صورت می گرفت به جای اجرای حکم قصاص و برقراری صلح و سازش و آتش بس، چند دختر از طایفه قاتل، نکاح می کردند که این موضوع یک رسم بسیار شنیع و به دور از قوانین الهی  بود که بنده با هشدار به ریش سفیدان از این امر جلوگیری کردم اما برخی اوقات به گوش بنده می رسد هنوز در برخی نقاط این کارها صورت می گیرد که چنین صلح و سازش هایی شرعا جایز نیست.

ایشان یکی دیگر از دلایل ازدواج اجباری را فقر دانستند و گفتند: برخی اوقات خانواده ها از روی فقر، دختران جوان خود را به عقد مردان مسن ثروتمند در می آورند تا با به دست آوردن مال و ارث، با ازدواج دختران شان، آینده خود را تضمین کنند.

عالم برجسته اهل سنت کشور در خاتمه این بخش از سخنان خود ضمن هشدار به والدین و سرپرستان خانواده ها در خصوص پیامدهای ناگوار ازدواج اجباری خطاب به آنان خاطرنشان ساختند: دختران خود را وادار به ازدواج اجباری نکنید و بدون رضایت آنان مراسم عروسی نگیرید زیرا چنین وصلتی از نظر فقه اسلامی، قانون الهی و مدنی ناجایز است.

 * کُشتار و قتل نفس برابر با تخریب کعبة الله است

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ابتدای خطبه های امروز خود با بیان این که ” قتل نفس جزو گناهان کبیره به شمار می رود” به یکی دیگر از آسیب های اجتماعی اشاره کردند و بیان داشتند: الله ذوالجلال پس از کفر و شرک، قتل نفس را دومین گناه کبیره دانسته است؛ قتل هیچ انسانی جایز نیست و حتی موجوداتی که به ما آسیب نمی رسانند را نباید از بین ببریم.

ایشان افزودند: در یک کشور اسلامی، قتل شهروندان غیر مسلمان و یا توریست های غیر مسلمانی که به کشور سفر می کنند حرام است؛ فقط زمانی که کفار مقابل مسلمانان قرار بگیرند و قصد نزاع و نابودی آنان را داشتند مسلمانان می توانند در قالب جهاد از خود دفاع کنند.

مولانا گرگیج ضمن تأکید بر حفظ حرمت حقوق اقلیت های دینی در کشور اسلامی خاطرنشان ساختند: حقوق اقلیت های دینی با مسلمانان در کشورهای اسلامی یکسان است و کشتن آنان جایز نیست و هیچکس حق تعرض به آنان ندارد؛ کشتن چهار گروه، مسلمان و غیر مسلمان (ذمی)، کشتن کسانی که با ما عهد و پیمان دارند و همچنین قتل اقلیت های دینی جایز نیست.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به آیات قرآنی تأکید کردند: خداوند کشتن یک انسان را برابر با قتل تمامی انسان ها دانسته است و فلسفه این فرموده الهی این است که شاید از شخص مقتول نسل و اُمّتی در آینده پدید آید که سبب هدایت آیندگان گردد.

مولانا گرگیج با بیان این که ” قصاص در واقع جلوگیری از کشتار بی رویه است” ادامه دادند: خداوند قانون قصاص را برای امت رسول الله (ص) وضع کرده است تا اگر انسانی بی گناه کشته شود قاتل، قصاص شود؛ در عصر جاهلیت قاتل را قصاص نمی کردند بلکه قوم قاتل را نابود می کردند یا چندین نفر را از یک طایفه به ازای قتل یک نفر می کشتند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه به آمار بالای قتل در کشورهای غربی اشاره کردند و افزودند: در قصاص، حیات است زیرا که قصاص یک عمل بازدارنده است و قاتل را از ارتکاب جرم منصرف می کند و به همین سبب در کشورهای اسلامی آمار قتل و کُشتار نسبت به کشورهای غربی کمتر است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفتند: خدواند سه اختیار به اولیای دم داده است، اگر قصاص کردند حق آنان است و اگر به جای قصاص، عفو کردند و یا این که به جای قصاص دیه گرفتند اشکالی ندارد؛ امروز در دنیا مشاهده می شود که سران کشورها، مخالفین خود را سرکوب می کنند و برای مسائل جزئی صد ها نفر کشته می شوند.

مولانا گرگیج در خاتمه با تأکید بر این مطلب که ” کشتن یک انسان برابر با تخریب کعبة الله است” توصیه هایی به جوانان داشتند و خطاب به آنان خاطرنشان ساختند: متأسفانه امروز قتل و کُشتارها افزایش یافته است و هر هفته خبر قتل و کُشتار به گوش مان می رسد و مشاهده می شود جوانان به خاطر مسائل جزئی با چاقو و اسلحه کشته می شوند و امروز زندانیان بسیاری محکوم به قصاص هستند؛ توصیه بنده به جوانان این است برای مسایل جزئی نزاع نکنند و سوء قصد به جان یکدیگر را نداشته باشند که موجب پریشانی و گرفتاری چندین خانواده و طایفه خواهد شد.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*