شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه شهرستان آزادشهر، به بحث سقط جنین پرداخت و با بیان این مطلب که” هدف از ازدواج گسترش و بقای نسل صالح است” سقط جنین بدون عذر را مطلقا ممنوع و حرام دانستند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های جمعه( 6 آذر 94) این شهرستان، پس از تلاوت آیه 151 سوره انعام(قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ) و با اشاره به نشست هفته گذشته مجمع فقهی اهل سنت ایران در دارالعلوم مکی زاهدان فرمودند: در سه آیه پایانی سوره انعام 10 مسئله ذکر شده است، اصحاب رسول الله(ص) معتقدند که خلاصه دین و وصیت نامه پیامبر(ص) در این سه آیه آمده است.
مولانا گرگیج در تشریح ده مسئله بیان شده در پایان سوره انعام خاطرنشان نمودند: اولین مسئله عدم شرک است، نافرمانی والدین را نداشته باشید، فرزندان خود را نابود نکنید و به فحشا و منکر نزدیک نشوید، هیچ کس را به ناحق نکُشید، مال یتیم را چپاول نکنید، در معاملات و همچنین در گفتار(قضاوت و شهادت) را ایفا کنید، به عهد خدا وفا کنید و از راه و روش پیامبر(ص) تخطی نکنید.
عضو مجمع فقهی ایران یادآور شدند: در عصر جاهلیت، مردم فرزندانشان را به سه روش از بین می بردند، دختران را زنده به گور می کردند، دوم اینکه به گمان خود به تبعیت از روش حضرت ابراهیم(ع) فرزندان خود را جهت ذبح برای خدایان خود نذر می کردند در حالیکه این عمل را شیطان برایشان مزین کرده بود و یا اینکه از گرسنگی و یا خوف گرسنگی فرزندانشان را نابود می کردند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به شعار قبل از انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت اظهار داشتند: پیش از انقلاب، شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، توسط حکومت وقت، در جامعه مرسوم شد و ساواک علمای بلوچستان را تحت فشار قرار می داد تا در این زمینه فتوایی صادر کنند که با مخالفت همه مواجه شد، این شعار تا مدت ها پس از انقلاب وجود داشت و بارها از سوی وزارت بهداشت جهت مصاحبه و صدور فتوا در این باره به نزد من مراجعه می کردند که مخالفت کردم.
شیخ التفسیر با توجه به جلسه هفته گذشته مجمع فقهی ایران و مصوبات آن در مورد سقط جنین تصریح کردند: هفته گذشته در مجمع فقهی زاهدان سه مسئله مورد بحث قرار گرفت که یکی از آنان سقط جنین بود که امروز به تفصیل این موضوع می پردازم، بحث سقط جنین یک مسئله حاد هست که بارها از ما پرسیده شده است، برخی زوج ها به سبب ازدواج فامیلی و یا گروه خونی، فرزندشان ناقص به دنیا می آید و اینجا سؤال پیش می آید که آیا سقط چنین فرزندی که پس از بدنیا آمدن سبب بروز مشکلاتی شود جایز هست یا خیر؟
مولانا گرگیج که یکی از اعضای اصلی این مجمع هست در پاسخ به این سؤال گفتند: تمام علمای طراز اول کشور در جلسه، این مسئله را مورد تحقیق و بحث قرار دادند، در گذشته که اسباب جلوگیری وجود نداشت عزل صورت می گرفت یعنی مرد با خارج کردن اسپرم به بیرون رحِم از به وجود آمدن فرزند جلوگیری می کرد، این مسئله مکروه است و زنده به گور کردن می باشد که در حدیث به ( واد خفی) تعبیر شده است.
اما جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: علما به دو صورت این مورد را بلامانع دانسته اند اول اینکه فاصله بین فرزندان کم باشد و ممکن است با به دنیا آمدن فرزند دوم، فرزند اول دچار کمبود شیر شود و تلف شود و یا اینکه مادر توان وضع حمل و نگهداری نداشته باشد، پس در این صورت و با رضایت طرفین موردی ندارد.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، سقط جنین را با توجه به برخی شرایط حاد بلامانع دانستند و گفتند: سقط جنین پیش از 40 روز بدون عذر مکروه است برای اینکه هدف ازدواج گسترش و بقای نسل است، هیچ دینی از ادیان الهی سقط جنین را پس از زنده شدنش اجازه نمی دهد و اگر مادر جنین را سقط کند مجرم شناخته می شود و باید دیه و جریمه بپردازد.
عالِم برجسته اهل سنت ایران اضافه نمودند: در صورتی که جنین پس از چهل روز دچار نواقصی بود که پس از به دنیا آمدن، سبب بروز مشکلاتی برای دولت و خانواده می گردید باید کمیسیون پزشکی مجرب، صادق و مورد اعتمادی تشکیل شود که این مسئله(نقص جنین) را تایید کنند، در این صورت سقطش قبل از چهار ماه اشکال ندارد و اگر هم بقای جنین سبب نابودی مادر می شد باز هم با توجه به شرایط فوق موردی ندارد، سقط جنین بدون عذر و همچنین پس از 4 ماه چون قتل نفس محسوب می شود مطلقا ممنوع و حرام است.