Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
هر انسانی روز قیامت در گِرو اعمال خویش است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

هر انسانی روز قیامت در گِرو اعمال خویش است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش نخست خطبه های جمعه (5 آذر 95) شهرستان آزادشهر به توصیف جایگاه مجرمان روز قیامت و جرم آنان پرداختند و نسبت به پایبندی بر اعمال صالح و دستورات قرآنی تأکید کردند.DSC_0037

ایشان پس از تلاوت آیات 38 تا 49 سوره مدثر گفتند: هر انسانی روز قیامت در گِرو اعمال خویش است مگر مؤمنانی که نامه اعمال آنان در دست راستشان قرار گیرد، مؤمنان در روز قیامت خطاب به دوزخیان می گویند که چه چیزی سبب شد شما به سَقَر (طبقه ای از جهنم) داخل شدید که مجرمان به چهار جرم خویش اقرار می کنند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر عدم پایبندی به نماز را جرم نخست دوزخیان در روز حساب عنوان کردند و افزودند: اولین جرم این افراد عدم پایبندی به نماز است، توجه داشته باشیم که نماز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که مجرمین روز قیامت اولین جرم خود را ترک نماز بیان می کنند.

مولانا گرگیج در ادامه خاطرنشان ساختند: افرادی که تارک نماز هستند به سه دسته تقسیم می شوند، اولین گروه آنانی هستند که به حکم و فلسفه نماز اعتقادی ندارند، گروه دوم افرادی هستند که نماز را ضایع می کنند و به سوی فحشا و شهوات گرایش پیدا می کنند و آخرین گروه کسانی هستند که نماز را مرتب ادا نمی کنند و فقط در اوقات فراغت و به طور دل به خواه می خوانند.

عضو مجمع فقهی ایران با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز در اسلام بیان داشتند: یکی از وظایف کشورهای اسلامی اینست که به نماز جماعت اهمیت خاصی دهند و مساجد را آباد کنند زیرا پایبندی به نماز جماعت، فحشا و فساد را در جامعه کاهش می دهد، انسان تا زمانی که از سلامت جسمی و روحی برخوردار است باید به نماز پایبند باشد.

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه افزودند: جرم بعدی مجرمین دوزخ، ترک زکات است، حضرت ابوبکر صدیق (رض) با افرادی که زکات را انکار کردند جهاد نمودند، جرم سوم این افراد همنشینی با اهل باطل است، حضور در مجالس اهل باطل و بدعت به جز از باب تذکر به معنای همسویی با آنان است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در تبیین جرم چهارم مجرمین روز قیامت اظهار داشتند: جرم چهارم مجرمین، تکذیب قیامت هست که عقیده کلی آنها انکار قیامت بوده است و به همین دلیل  در آن روز هیچ شخصی برای آنان شفاعت و سفارشی نمی کند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر سپس به تشریح مبحث “شفاعت” در روز قیامت پرداختند و گفتند: در مبحث شفاعت افراط و تفریط های زیادی صورت گرفته است، گروهی مطلقا منکر شفاعت هستند و گروه دیگری شفاعت را چنان گسترده کرده اند که منجر به شرک شده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با توجه به دیدگاه اهل سنت در خصوص شفاعت روز قیامت ابراز داشتند: اهل سنت با شرایط خاصی قائل به شفاعت هستند، طبق کتب عقیدتی اهل سنت شفاعت انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین حق است، ما شفاعت را با این شرایط قبول داریم که شفاعت منحصر به روز قیامت است، شرط دوم اینست که شفاعت فقط به اذن خداوند صورت می گیرد، سوم اینکه شفاعت فقط توسط افرادی انجام می شود که نزد خداوند جایگاه ویژه ای دارند که شامل انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین می باشد، شرط آخر اینست افرادی مورد شفاعت قرار می گیرند که به توحید و سایر اصول دین اعتقاد داشته باشند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*