شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش نخست خطبه های جمعه (24 دی 95) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه “قتل نفس، گناه بسیار بزرگی است که عرصه توبه را بر انسان تنگ می کند” نسبت به پیامدهای قتل عمد یک انسان بی گناه هشدار دادند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 93 سوره نساء (وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً) در تشریح و تفسیر آن بیان داشتند: مطابق تحریر علامه ذهبی در کتاب الکبائر حدود هفتاد نوع گناه کبیره وجود دارد که دومین گناه کبیره پس از شرک، قتل نَفس می باشد، قتل نفس یکی از گناهان کبیره به شمار می رود.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش سپس به اقسام قتل نفس و سزای آن پرداختند و خاطرنشان کردند: ما دو نوع قتل داریم که یکی عمد و دیگری خطا (غیرعمد)هست، اگر قتلی از روی خطا و غیرعمد مانند تصادف روی داد شخص باید دو ماه روزه بگیرد و همچنین دیه را به خانواده مقتول بپردازد اما قتل عمد یعنی فردی به منظور کُشتن انسان بی گناهی اقدام کند و وی را با آله قتاله به قتل برساند.
ایشان افزودند: قرآن پنج نوع جزا برای شخصی که انسانی را از روی قصد بکُشد در نظر گرفته است، سزای اولش آتش جهنم هست و دوم اینکه همواره در آن خواهد ماند، در اینجا امام اعظم (رح) می فرمایند ماندن ابدی برای مستحل (کسی که کشتن مسلمان را حلال می داند) و یا اینکه مدت زمان و مکث طویل ماندن در جهنم است، سزای سوم قاتل اینست که مورد غضب الهی قرار می گیرد، سزای چهارم اینکه مورد لعن خداوند هست و آخرین جزای وی اینست که عذاب عظیمی برایش مقرر گردیده است.
مولانا گرگیج در ادامه تصریح کردند: دین، جان، مال، ناموس و عقل انسان ها کلیات خمس و یا نوامیس پنج گانه نامیده می شوند که محترم هستند لذا باید حرمت آنان نگه داشته شود، افرادی که کشتن آن ها جایز نیست به چهار گروه تقسیم می شوند، مسلمان باشد، شخص غیر مسلمانی که به طور ذمی در کنار ما زندگی می کند مانند هموطنان زرتشتی و کلیمی مان و سایر ادیان غیر اسلامی که در کشور زندگی می کنند، افراد و یا کشورهایی که با ما عهد و پیمان دارند و فردی که با ویزا و گذرنامه به کشورمان سفر کرده است، تعرض و یا کشتن این افراد ناجایز است.
عضو مجمع فقهی ایران در عین حال تأکید کردند: اگر شخصی کُشتن مسلمان را جایز بداند از دین خارج می شود زیرا حرامی را حلال دانسته و شامل همان پنج جزای الهی می شود، حتی شخصی که دستور قتل را صادر کند و نصف کلمه ” اُقتل” به معنای بکُش را به کار ببرد باز هم قاتل محسوب می شود، قتل نفس، گناه بسیار بزرگی است که عرصه توبه را بر انسان تنگ می کند.
ایشان با استناد به آیات الهی و احادیث در خصوص قتل نفس و ناجایز بودن آن در اسلام گفتند: خداوند در آیه 32 سوره مائده درباره قتل نفس می فرمایند که کشتن یک انسان به معنای کشتن تمامی انسان هاست همانطور که نجات یک فرد به معنای نجات انسانیت است، حضرت عبدالله بن عباس (رض) در ضمن این آیه می فرمایند همانگونه که کشتن انسان ناجایز است از بین بردن حیثیت و آبروی وی هم جایز نیست، فقط در سه صورت کشتن انسان جایز است، یکی اینکه از دین خارج شود (مُرتَد) دوم اینکه مرتکب قتل عمد شده باشد(قصاص) و سومین نوع آن زنا است که در صورت اثبات و إحصان سنگسار می شود.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه ی این بخش از اظهاراتشان با تأکید بر پیروی از دستورات قرآنی خطاب به مسلمانان توصیه کردند: قتل عمد، گناه بسیار بزرگی است که عذاب سختی را به دنبال دارد، از این رو توصیه بنده به مسلمانان اینست که از اختلاف بپرهیزند و به خاطر مسایل و سوء تفاهمات جزیی نزاع نداشته باشند و یکدیگر را نابود نکنند.