Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
روزه تمرین تقوا و پرهیزکاری است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

روزه تمرین تقوا و پرهیزکاری است

شیخ‎التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در ابتدای خطبه‎های جمعه (21 اردیبهشت 97) به بیان و جایگاه روزه در دین اسلام پرداختند و با تأکید بر این که “روزه تعلیم دهنده چندین مسایل مهم زندگی انسان است” از آن به عنوان یکی از فریضه‎های مهم دینی برای همه امت‎ها یاد کردند.photo_۲۰۱۷-۱۱-۲۴_۱۷-۰۹-۰۸

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات 183 و 184 سوره بقره (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ ۚ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ) بیان داشتند: خداوند روزه گرفتن را بر تمامی ادیان فرض نموده اما با این اختلاف که کیفیت و زمان آن متفاوت بوده است لذا روزه عبادت جدیدی نیست.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این که “روزه تمرین تقوا و پرهیزکاری است” افزودند: روزه به معنای امتناع از خوردن و نوشیدن و همبستری با همسر می باشد، مسلمانانی که عاقل و بالغ باشند “مکلف” نامیده می شوند و زنی که در حیض و نفاس نباشد  روزه بر این افراد واجب می شود.

مولانا گرگیج ادامه دادند: شخص در منزلش با اینکه انواع غذا و نوشیدنی دارد فقط به خاطر ترس از خداوند چیزی نمی‌خورد و همسرش که شریعت او را برایش حلال قرار داده ترک می‎کند و با این عمل متوجه می شود که غذا و نوشیدنی و همسر من که حلال هستند اجازه نزدیکی به آنها را ندارم لذا باید از آن مواردی که خداوند حرام کرده پرهیز شود و به مال و ناموس کسی تعدی نکند.

ایشان تاکید کردند: اکثر فسادهای جامعه و خیانت های مالی بر دو اصل حُب شکم و شهوت قرار دارند و بهترین راه کنترل آن روزه گرفتن می باشد، پیامبر (ص) جوانانی  را که قدرت ازدواج ندارند به روزه توصیه نموده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش سپس به احکام روزه پرداختند و اظهار داشتند: انسان ها در ماه مبارک رمضان سه نوع هستند، نخستین گروه، صحیح و سالم و مقیم هستند که روزه بر آنان واجب می شود، گروه دوم بیمار و مسافر هستند که می توانند به نیت قضایی روزه را نگیرند اما پس از مقیم شدن و بهبودی جسمانی باید بلافاصله قضایی بجا آورند؛ گروه سوم کسانی هستند که اصلا توان روزه گرفتن ندارند که البته در این مورد سن مطرح نیست که چند سال داشته باشد این افراد باید کفاره روزه که به اندازه صدقه فطر برای هر روز ترک روزه را بپردازد و اگر توان مالی هم نداشتند فقط توبه و استغفار کنند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: طبق تحقیقات فقهی حد سفر شرعی 98 کیلومتر و 108 کیلومتر می باشد که صحیح ترین قول آن 108 کیلومتر است، کسانی که حد سفر را طی نمودند و روزه گرفتن دشوار بود اجازه خوردن روزه به نیت قضایی را دارند.

ایشان با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان خاطرنشان ساختند: خداوند فرموده است من پاداش روزه دار هستم و یکی از درب های بهشت “باب الریان” به روزه داران اختصاص دارد؛ روزه داران در صحرای محشر یک لیوان آب ازحوض کوثر می نوشند که تا پایان حسابرسی، احساس تشنگی نخواهند کرد.

مولانا گرگیج در ادامه تاکید کردند : ماه رمضان ماه صبر می باشد و اگر انسانی صبور نباشد شکست وی قطعی است، مسلمانان باید در میدان عبادت و اطاعت صبور باشند زیرا پاداش صبر، بهشت می باشد؛ رمضان ماه مواسات و همدردی است که در این ماه افراد مرفه وغنی، وضعیت تنگدستان را با تحمل گرسنگی و تشنگی درک می کنند؛ دانشمندان امروزی پی برده اند روزه نه تنها عبادت است بلکه نگه دارنده وجود انسان از امراض جسمی نیز می باشد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر خاطرنشان ساختند: ماه رمضان ماه احسان، ماه رحمت، ماه نزول قرآن است و در این ماه درب های بهشت گشوده می شوند و بهشت آذین بندی می شود و از آن سو درب های جهنم بسته خواهند شد و شیاطین بزرگ به غل و زنجیر کشیده خواهند شد؛ در این ماه شب قدر قرار دارد که فضیلت آن از هزاران ماه برتر است.

مفسر برجسته اهل سنت کشور با تشبیه ماه های هجری قمری به فرزندان حضرت یعقوب (ع) گفتند: ماه رمضان ماه نهم از سال هجری قمری است، حضرت یعقوب (ع) 12 فرزند داشت که حضرت یوسف (ع) نهمین فرزند آن بود که هم جمال داشت و هم کمال؛ ماه رمضان هم مانند حضرت یوسف (ع) در بین سایر ماه های سال قمری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

ایشان با تاکید بر کثرت اعمال نیک در ماه مبارک رمضان خطاب به نمازگزاران توصیه کردند: با استقبال گرم به پیشواز ماه مبارک رمضان برویم و بر اعمال نیک در این ماه مبارک پایبندی بیشتری داشته باشیم، روزه گرفتن در گرما نوعی آزمایش الهی است.

مولانا گرگیج در پایان اظهارا تشان با توجه به نزدیکی پایان ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان در هفته آینده از عموم مردم خواستند برای رویت هلال ماه کوشش کنند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*