Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
حل و فصل قُضات باید فراقومی و فرا مذهبی باشد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

حل و فصل قُضات باید فراقومی و فرا مذهبی باشد

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های نماز جمعه این هفته (7 تیر 98) شهرستان آزادشهر ضمن گرامی داشت هفته قوه قضائیه بر لزوم اجرای عدالت و یکسان نگری در جامعه اسلامی تأکید کردند._DSC0793

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 26 سوره ص خاطرنشان ساختند: اتباع هوا، انسان را از راه خدا دور می سازد. نخستین مجریان قانون الهی، پیامبران (علیهم السلام) بودند؛ اکنون قوای کشور به سه بخش (مقننه، قضائیه و مجریه) تفکیک شده اند اما در گذشته، قانون گذار، خداوند و مسئولیت اجرا و قضاوت بر عهده انبیاء (علیهم السلام) بود و در عصر خلفای راشدین نیز این روش پابرجا بود.

ایشان با بیان این که ” قضاوت منصفانه مطابق با قانون الهی صورت می گیرد” تأکید کردند: اگر مطابق قانون الهی قضاوت کنیم کفر، ظلم و تبعیض در جامعه ریشه کن می شوند و عدالت جاری می گردد؛ در ابتدای سوره احزاب، خداوند متعال خطاب به پیامبر (ص) چهار دستور می دهند ۱- از خدا بترس ۲- از کفار و منافقین پیروی نکن ۳- به آنچه از طرف خداوند ابلاغ می شود عمل کن ۴- بر خداوند توکل داشته باش.

عالم سرشناس اهل سنت کشور با اشاره به وظایف یک قاضی در حکومت اسلامی گفتند: یک قاضی برای قضاوت موظف است طرفین اختلاف را با رعایت اعتدال روبروی خویش قرار دهد، برای هر دو فرد یکسان نگری را در زمینه اعلام اسامی طرفین و مقدار زمان دفاعیات رعایت کند، قاضی مشکل روحی و روانی نداشته باشد و مطابق اظهارات طرفین و با رعایت عدالت، اقدام به صدور حکم کند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تأکید بر این که ” قضاوت باید بر اساس دستورات و احکام الهی باشد” تصریح کردند: اگر قضاوتی مطابق دستور الهی باشد بر حق است در غیر این صورت آن قضاوت باطل است چرا که عدالت و حقیقت نزد خداوند بسیار مورد توجه قرار گرفته است، دادرسی ها باید عادلانه و حقیقی باشند نه این که از روی اتباع هوا صورت گیرند، قاضی باید به فکر آخرت باشد که خداوند در روز قیامت، دادرسی و حکم های صادره وی را بررسی می کند.

مولانا گرگیج با بیان این که ” قضاوت بسیار منصب حساسی به شمار می رود” به تشریح انواع قضات از روی احادیث پرداختند و اظهار داشتند: نخستین نوع قاضی آن است که قوانین الهی و مملکت را نمی داند و با جهالت فیصله می کند که چنین شخصی در جهنم است؛ دومین نوع قاضی کسی است که از حق و قانون آگاهی دارد اما طبق هوای نفس خویش اقدام به صدور حکم می کند که او نیز در جهنم الهی قرار می گیرد و سومین نوع قاضی فردی است که از قانون الهی آگاه است و عدالت اسلامی را جاری می کند و فیصله اش مطابق هوای نفس نیست که چنین شخصی اهل بهشت است.

مفسر برجسته اهل سنت کشور افزودند: انسان عادل در مسند قضاوت فردی است که چه برای دوست و چه برای دشمنش در زمینه صدور حکم یکسان نگری داشته باشد و عدالت را رعایت کند، بر اساس عدل الهی حکم صادر می کند نه این که مطابق میل خود و هوای نفسانی عمل کند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان سخنان شان خطاب به قضات گفتند: قضات آگاه باشند که این کرسی و منصب دائمی نیست و تمامی دادرسی و فیصله های شان روزی آشکار خواهند شد؛ قضات از روز قیامت غافل نشوند لذا فیصله های آنان مطابق هوا و هوس نباشد و با در نظر گرفتن دستور خداوند و عدالت حکم صادر کنند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*