شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج با توجه به سفر روز دوشنبه(11 فروردین سال جاری) خود به حرمین شریفین ،بخش اول موضوع خطبه(8 فروردین 93) خود را به فضائل حرمین شریفین اختصاص داد و پنج فضیلت را به طور خلاصه بیان کرد.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات 96 و97سوره آل عمران(إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ * فِيهِ آَيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آَمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ) افزود: در قرآن کریم ده ها آیه درباره فضیلت کعبه و مسجدالحرام آمده که درمورد مکان دیگری نیامده است من جمله دو آیه فوق الذکر که درآن پنج صفت و خصوصیات بیان گردیده است.
وی با بیان اینکه خانه کعبه اولین معبد روی زمین هست خاطرنشان کرد: خانه کعبه اولین معبد روی زمین است و هیچ عبادت خانه ای در جهان از آن مقدم نبوده و به بیت عتیق تعبیر شده است و دومین ویژگی این است که مبارک است با وجود اینکه خانه کعبه در محل خشک(لم یزرع) قرار گرفته است همه ی نعمت های زمین در آنجا دیده میشوند در آیه 57 سوره قصص آمده است ( یُجْبَی إِلَیْهِ ثَمَرَاتُ کُلِّ شَیْءٍ رِزْقًامن لدنّاً) هر چیزی در آنجا آورده می شود و اشاره به برکات ظاهری دارد.
مولانا خانه کعبه را سبب راهنمایی و هدایت تمام جهانیان دانست و افزود: ویژگی سوم خانه کعبه این است که وسیله راهنمایی تمام جهانیان است چه بسا افرادی که گمراه بوده اند اما زمانی که خانه کعبه را مشاهده نمودند هدایت شدند و دیگران را هم تشویق کرده اند تا به خانه خدا بروند
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش چهارمین فضیلت را مقام ابراهیم عنوان کرد و گفت: در حرمین شریفین نشانه ها و آیات زیادی هست من جمله مقام حضرت ابراهیم یکی از آن ها است در تفسیر تیسیر الکریم علامه عبدالرحمن السعدی در ضمن همین آیه می فرمایند که در حرم مکی حدود چهل آیه و نشانه وجود دارد و یکی از آنها مقام ابراهیم است
مولانا گرگیج دلیل پنجم را محترم دانستن آن خاک را توسط خداوند متعال بیان کرد و اظهار داشت: پنجمین ویژگی و فضیلت حرمین شریفین احترام خاک آن جا است (و من دخله کان أمنا) الله سبحانه و تعالی حیوانات و گیاهان آن مکان را نیز محترم قرار داده که هیچ کس اجازه شکار و کندن آن را ندارد
امام جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر اینکه طواف مختص خانه خدا است بیان کرد: یکی از فضایل حرمین اعمال زیاد و مکرر از قبیل طواف،اعتکاف،رکوع و سجده است (وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاکِفينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ) <بقره 125>که این اعمال مثلا طواف برای هیچ مکان دیگری جایز نیست و مختص کعبه است و همچنین فضیلت در آنجا افزون می باشد.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه به نقل از حدیثی ازحضرت رسول (ص) فرمود: اگر کسی در خانه خودش نمازش را بخواند به او ثواب یک نماز می رسد و اگر آن را در مسجد محل خود ادا کند 25 و یا 27 ثواب نماز را دریافت می کند.اگر در مسجد جامع به جا بیاورد پانصد نماز خوانده است و اگر در مسجد أقصی بخواند ثواب هزار نماز بدست می آورد و همچنین در مسجد النبی ثواب هزار نماز حاصل خواهد کرد و در روایت ابن ماجه و طحاوی و غیره ثواب پنجاه هزار در مسجد النبی ذکر شده است و به اتفاق همه روایات در مسجدالحرام ثواب یک نماز صد هزار نماز است لذا توصیه بنده به حجاج ومعتمرین این است که تمام نماز هایشان را در مسجدالنبی و مسجدالحرام بخوانند و این فضیلت بزرگ را با نماز خواندن در هتل و مسجدهای دیگر از دست ندهند.
وی در پایان خطاب به حضار گفت: عزیزانی که به حرمین شریفین مشرف می شوند این فضائل را از دست ندهند بازار خرید و کالا همه جا هست اما این فضائل در جای دیگری نیستند و مختص حرمین شریفین هستند و این حدیث مسلّم است که افرادی که به حج مشرف می گردند چنانچه گناهکار باشند پاک می گردند و گویا تازه از مادر متولد شده اند و این عمره تا عمره دیگر کفره فی ما بین دو عمره می باشد